Svadbeni običaji 6

svatovi 550


Svatovi odlaze u crkvu na vjenčanje, a u djevojčinom domu sjedaju za stol uzvanici to jest curska rodbina i prijatelji. Slijedi obavezna dječja sinijica, kada djeca jedu što hoće i koliko hoće bez obzira čiji su. O tome se strogo vodilo računa. Jer to je bio zalog božjeg blagoslova i plodnosti mladog bračnog para.


Na putu pak do crkve i mladoženjine kuće, mladenka na svim raskršćima baca iz kola djeci bombone. I to bi trebao biti zalog za plodan brak. Uz taj put, kao i onaj pri dolasku djevojčinoj kući, svi prijatelji i bliži poznanici iznose rakiju i nude svatove redom. Makar jedan član iz kola trebao bi popiti gutljaj. Sve se to znalo i prilično oduljiti, ali je to bila i čast domaćinu i onome koji je nudio rakiju.


U crkvi, koju su za tu prigodu okitile mlađe mladenkine sestre i prijateljice, odvija se svečani obred. Prije toga je čin vjenčanja obavljan kod državnog matičara. Takav je bio propis državnih vlasti. Obično djevojka daruje svećenika nekim ručnim radom. Ako je djevojka nevina, ostavlja na oltaru vijenac s vela, ako je pak samodošla nije ni mogla imati veo, nego se vjenčavala u marami. 


U kasnim popodnevnim satima dolazi se pred kuću mladoženje. Naravno, djeca trče ugrabiti muštuluk, a iz svih sokaka na raskršća čeljad trči vidjeti svatove. Mladoženjina majka dočekuje svatove, dok se pjeva:

Evo kuće evo i avlije
đe je nama doći najmilije.


Čim mlada iziđe iz kola i poljubi se sa svekrvom, žene deru svekrvinu maramu, što bi bio znak da nije više sama gospodarica. Dok mlada ljubi kućni prag pjeva se:

Ljubi snao direke i vrata
Bit ćeš sretna uz našega brata.

Nova kuća i novo kućište
Sad su snao i tvoje ognjište.


Malo se i narugaju ako je kuća napravljena s drugim bratom popola:

Snao naša zar je to moguće,
U tvog dragog samo pola kuće.


Ako pak cura nije dukatarka, ali je dobila dobar tal zemlje zapjevaju:

Nisu više dukati u modi,
Nego zemlja koja dobro rodi.


Svekrvi potom snaha sjeda u krilo, a njoj pak u krilo stavljaju najmlađe dijete u rodbini, a može i jedno muško jedno žensko dijete. 

Al je sada pogledati milo,
Sjela snaja svekrvi u krilo.


Nastavi se i s pošalicama:

Svekrvice ti ustani rano,
Ostalo je suđe neoprano.

Kad se udam i pođem po drva, 
ja ću zadnja a svekrva prva.

Jetrvice oćemo l’ u slogu,
Da nam braća suditi ne mogu.

I ju i ju ju
Da je moja dika tu
Ja bi čudo napravila
Svoju diku poljubila.

I ju i ju ju
Bolje da i nije tu.

Moja nana i dikina nana,
Kad se skobe čitava galama.

Vidjela sam dragi tvoju nanu,
Stara žena prodaje vretena.

Svekrvice draga moja majko,
Kaži meni voli li me Marko.

Svekrvice majke, evo tebi snajke,
Ati njoje dobra budi, rano je ne budi.

Neka svekra neka i svekrve
sacuvaj me boze od jetrve.

Svekrvice nerođena majko
čini sinu i snaji jednako

Naša snaja kao bijela vila 
letila bi sam da ima krila.

Snao naša opaši se kruto 
alaj si se zafrkala ljuto.


Zava, ako je jedinica zapjeva:

Ja jedina ja nemam sestricu
Sam’ snajicu kao golubicu


U međuvremenu mladenka daruje svekrvu novom maramom, a dijete slatkišima. Slijedi čin prebacivanja jabuke s utisnutim kovanim novcem preko kuće. Lakše je bilo prije preko kuće prebaciti jabuku, pa je bila veća i sramota ako to djevojka nije uspjela. U novije vrijeme kad su kuće građene više i podvig prebacivanja jabuke preko kuće je bio veći.

Naravno da je i pri ulasku u momkovo dvorište mladenka bacala bombone na sve četiri strane.


Dok čajo reda svatove za stolom zapjeva se:

Svi svatovi sjeli u dva reda,
Mladoženja najbolje izgleda.


Uz opjevavanje fizičkih i duhovnih vrlina mladoženje, često se znalo i zaplakati, jer su sljedeće pjesme bile istinite.

Mi ženimo našeg sirotana,
Umro otac umrla i nana.

Mi ženimo našeg sirotana,
Umro otac a ostala nana.

Srce moje nožom ću te bosti,
Sam’ ti ne dam živit u žalosti.

Da je sada iz kojeg budžaka
Da pogleda na nas mila majka.

Neko plače a neko se smije,
A ja znadem meni dobro nije. (Pjevala bi mladoženjina maćeha)


Mladoženja je za stolom bez mladenke, koja je u međuvremenu s jengom i udatim ženama. One je oblače u odjeću vjenčane žene. Obično oblači suknju od svile i kadife, ali najvažnija je promjena na glavi. Dok jenga dijeli kosu razdijeljkom po sredini žene zapjevaju:

Pletenice sitno ispletena 
rasplest će te majka nerođena. 


Zatim se stavlja pocalica, koja se sastoji od podpocalice (obično bijeli materijal bez da se lakše pere). Pocalice su bile vezene ili tkane, a njih su omotavali svileni svezačići koji se na potiljku premeću. Sve je pričvršćeno žućkom s lepezastim od svile izrađenim palminim cvijetom. U žućki je obično bio stari turski novac medžedija ili mali austrijski dukat. Uz ukrasnu rešmu na prsima su zlatnici i drugi vrijedni nakit.


U prvom dijelu večere mlada je gologlava to jest samo u pocalici, a kasnije se stavlja rešetku, koja se ne veže ni pod vrat ni za vrat već joj se krajevi prebacuju na vrh glave.


Kroz to vrijeme su posebna kola išla po kumu, koja dolazi s darom, a osobito je bio zanimljiv tzv. trn s kolačićima i prinos. Doista je to bio granati trn na čije vrhove su bili nataknuti kolačići da se u potpunosti ispoštuje izreka da na dan svadbe mora u domaćinovoj kući biti svega pa i na trnu kolačića. Isto se tako išlo i po starosvaticu. Po kumu su išle djevojke i žene pjevajući:


Al je kuma uredila kuma 
umila ga u devet safuna.

Al se naša uredila kuma,
Umila se u devet safuna.

Kume Jozo lijepo ti je ime,
Al se ne znaš ponositi njime.


I kuma baca skupljenoj djeci bombone, a ona se naravno grabe tko će više uhvatiti. Kuma je važnija od starosvatice, ali se i starosvaticu dopraća na isti način. I kuma i starosvatica su ispred kapije dočekane od grupe kuvačica i kuvača. Oni udaraju u kotlove ispred sebe, pjevajući pjesme i tražeći placar’nu to jest otkupninu za ulazak u dvorište. Kada kuma i starosvatica, kuma više, starosvatica manje, stave novac u te “glazbene” kotlove puštaju ih u dvorište.


Starom svatu, koji nema veze s godinama starosti, se zapjeva:

Stari svate mili brate 
donesi mi žigu vatre
da zapalim da zadimim 
i rakije ponesi mi. 


Kada čajo zove jenge da izvedu spremitu mladu u pocalici i rašetki jenga je zapjevala.

Evo jenge ko za jengu pita
Evo jenge i mlada spremita...


Izvor:
http://www.hasic-online.at/tradicija/niti---povezivanje-rasute-batine/svadbeni-obicaji/svadbeni-obicaji-6.html

 Bulin usluge Danilo © Perla d.o.o. 2012-2018